Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2

15 Oktober 2017 | Roemenië, Reghin

Zaterdag 14 oktober
De dag dat je wist dat zou komen is eindelijk daar. We gaan naar Reghin! Om 11:00 verzamelen we in de kerk om met elkaar te zingen en te bidden voor de reis. Er zijn veel familie- en gemeenteleden en vrienden, wat fijn!
De eerste pech op het vliegveld is voor Gert, hij heeft een spanband nodig om zijn koffer mee te krijgen. Gelukkig gaat de tocht door de douane en bagagecheck voor iedereen goed. En wie jarig is trakteert, dus voordat we naar de gate lopen trakteert Edith ons op koffie of thee met iets lekkers.
Helaas gaat WizzAir niet mee in ons voorspoedige schema en laat ons wachten naast het verkeerde vliegtuig. Gelukkig schijnt de zon! Anderhalf uur later dan gepland vliegen we dan toch echt richting Cluj Napoca. En daar blijken gelukkig ook al onze koffers meegekomen te zijn. Met 2 bussen rijden we naar Reghin, waar pastor Atilla op ons staat te wachten en een rondleiding door het huis geeft. Dat is geen overbodige luxe, want het is enorm! Het 3-gangen diner staat al een tijdje op ons te wachten. Om 23:00 schuiven we aan, met vlees en ‘iets wat lijkt op zuurkool, maar waarschijnlijk pasta of aardappelen is’ op tafel. En we krijgen appeltaart toe!

Zondag 15 oktober
Na een korte nacht zitten we om 9 uur met elkaar aan het ontbijt. Dat ziet er ‘lekker Hollands’ uit, met brood, fruityoghurt, kaas, worst en een gekookt ei. Maar.. de inhoud van dat schaaltje ziet eruit als curry, of is het toch jam? We worden het er niet helemaal over eens.
Vandaag staat er nog geen ‘werk’ op de agenda. We krijgen de gelegenheid om wat meer van de omgeving te zien. Om 10:00 stappen we in de bus onderweg naar Sighișoara, ongeveer 1,5 uur van Reghin. Onderweg rijden we al langs het weeshuis waar we de komende week aan de slag gaan. En we zien haast ontelbaar veel orthodoxe en katholieke kerkjes.
Sighișoara is een mooi, oud stadje met genoeg gekleurde huisjes om op de foto te zetten. We drinken koffie met een mooi uitzicht en lunchen later op de middag op een mooi binnenplaatsje. Dat laatste is vooral voor Mirjam een groot succes, zij krijgt een salade met sla en.. sla. Voor we het weten is het tijd om weer terug te gaan, anders zijn we te laat voor de kerk.
We beginnen de dienst met het zingen van 'Tienduizend redenen' in het Roemeens. Bijzonder om te horen! We zingen als groep ook een aantal liederen voorin de kerk, waaronder het ‘Dit is de dag’ wat we eerder in Schiedam hebben laten horen. Er wordt hard meegezongen en voor ons geklapt als we het Roemeense couplet hebben gezongen. Na afloop van de dienst schudden we een heleboel handen en zoenen we een heleboel wangen. Wat een hartelijk ontvangst!
Om 20:00 is het tijd voor het avondeten. Helaas weten we niet wat we hebben gegeten, maar de meeste van ons hebben ervan genoten. (*kuch* Kim at een boterham met chocoladevlokken *kuch*)

Wist je dat..
- dode honden in Sighișoara weer tot leven komen als wij langslopen?
- we stalkaas eten bij het ontbijt?
- we ‘Lang zal hij leven’ hebben gezongen voor Atilla, tijdens de dienst?!
- Albert en Ad met een glaasje rode wijn op over breinaalden praten?

We hebben na 2 dagen Roemenië al een nieuw groepsmotto: Laat het los! (Bijna) niets gaat zoals het zou moeten gaan.
Tot de volgende blog!

• 15 Oktober 2017 - 22:41

Carla:

Leuk! Jullie eerste verslag te lezen!
    Welterusten en morgen een mooie eerste werkdag!

• 15 Oktober 2017 - 23:09

Erna:

Leuk om te lezen. Zo zijn we er toch een beetje bij!
    Succes met jullie 1ste werkdag morgen.
    Groeten voor jullie allemaal, Erna Kool

• 15 Oktober 2017 - 23:36

Joke Van Den Berg:

Leuk om jullie verslag te lezen. Succes morgen op jullie eerste werkdag.
    Groeten aan allemaal Joke

• 16 Oktober 2017 - 06:05

Alice:

Fijn om een bericht van de groep te lezen. Werk ze vandaag!

• 16 Oktober 2017 - 08:18

Jolanda:

Succes allemaal op de eerste werkdag!

• 16 Oktober 2017 - 19:15

Vincent 't Hart:

Leuk om vanuit het verre Roemenie de berichten zo te lezen om mee te kunnen leven en te weten waarom we zoveel stroopwafels naar binnen hebbengewerkt. ook heel aardig dat er foto"s bij zijn zodat we ook nog onze zoon hebben kunnen bewonderen.We wachten met spanning het vervolg af evenals Connie in Lisse die al zoveel heeft meegemaakt op dit terrein.
    We hopen dat het werk mag vlotten allemaal. Is ge noemde dominee dezelfde als van Mesendorf?

met hartelijke groet uit Maassluis,

vader en moeder "t Hart