Dag 7 - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu

Dag 7

20 Oktober 2017 | Roemenië, Reghin

De laatste dag! De dag begint met het verzinnen van een wist-je-datje over iedereen van de groep. Als dat lukt komen die morgen in de blog, gelukkig hebben we morgen nog 2,5 uur in het vliegtuig voor de boeg.

Ad gaat vandaag met Mirjam, Ineke en Edith mee naar het vrouwen- en kinderwerk in Glodeni. Daar worden vanochtend 3, hooguit 5 vrouwen verwacht voor het vrouwenprogramma. Bij aankomst in Glodeni blijkt de kerk nog op slot, maar zijn ze van harte welkom bij één van de Roma in huis. Eenmaal in de kerk komen er steeds meer vrouwen binnen, tot er ongeveer 15 aanwezig zijn. Voor de duidelijkheid: de kerk is een klein zaaltje, meer niet (zie foto). Met de vrouwen wordt vanochtend een waxinelichtjeshouder geknutseld voor in huis.

Op de bouwplaats belooft het een dag hard werken te worden. In de loop van de ochtend worden er 3 pallets stenen gebracht die op de Roemeense manier naar de eerste verdieping worden getransporteerd (zie foto). Met die stenen kunnen de laatste muren boven gemetseld worden, zolang er genoeg cement is.
Onze ‘chef schuur’ Edwin heeft vandaag als doel de schuur helemaal af te krijgen. Daarvoor moet er nog een deur gemaakt worden en moet de voorkant nog van binnen en de achterkant van binnen én buiten geverfd worden. Dat is zo mogelijk nog meer werk dan in de bouw! Nog voor de lunch is de verf op, dus vragen we Atilla om extra verf te laten kopen. Uiteraard duurt het dan even (en nog even, en nog even..) voordat het er is, maar dan gaan we ook gauw weer verder.

We lunchen vandaag met de hele groep en met een groep Engelse scholieren die achter op het terrein beginnen met het bouwen van een kas. Omdat het onze laatste dag is, heeft Atilla gezorgd dat er Hongaarse goulash gemaakt is op een vuurtje achter de kerk. Dat gaat er goed in na een ochtend sjouwen en bouwen!

Na de lunch gaan de vrouwen en Ad weer terug naar Glodeni. Daar zullen vanmiddag ongeveer 30, hooguit 50 kinderen komen voor het kinderprogramma. Uiteindelijk worden dat er opnieuw bijna 100. Maar ook nu hebben ze hetzelfde kerkje als vanochtend tot hun beschikking, dus dat is opnieuw een… uitdaging. Een groep kinderen gaat binnen sieraden maken, terwijl de rest buiten voetbalt en speelt. Als de groep binnen klaar is, gaat de volgende groep naar binnen en zo rouleren alle kinderen. Ook nu is de camera weer een vast spelonderdeel, dus foto’s genoeg van deze middag! Aan het eind van de middag deelt Edith kruidnoten uit, die vallen goed in de smaak.

Op de bouwplaats wordt ondertussen hard doorgewerkt. De voorkant is van binnen en van buiten geverfd, maar de achterkant moet nog grotendeels en.. de verf is alweer op. De tijd begint ook al een beetje te dringen, maar we willen het graag afmaken! Dus gaat Ewald samen met één van de bouwvakkers naar de bouwmarkt voor nog eens 10 liter verf. Dat is er gelukkig gauw, dus gaan we er met zo’n 8 mensen nog even tegenaan. En jawel, om 17 uur is de schuur af en zijn we meer dan tevreden. Ook de bouwers zijn klaar, alle muren die gemetseld konden worden staan, dus onze taak zit erop.

’s Avonds zijn we bij Atilla en zijn vrouw Adele uitgenodigd voor een barbecue. Het wordt een hele gezellige avond met heel lekker eten. Na het eten overhandigen Janka en Laura twee schilderijen aan Atilla die ze gister zelf gemaakt hebben. Eén voor in de kerk en één voor in het weeshuis (zie foto’s). Atilla en Adele bedanken ons allemaal voor het harde werken en zeggen zich verwonderd te hebben over onze structuur en dagplanningen. Typisch Nederlands :-). Van het kinder- en vrouwenwerk is er nog wat sponsorgeld over, dit geven we aan Atilla om te verdelen over hen die het hard nodig hebben. We hebben genoeg Roma gezien die het heel goed kunnen gebruiken!

Tsja, en dan.. de koffers zijn (bijna) gepakt en de spullen voor de Roma (onder andere de gehaakte dekens) staan bij Atilla zodat hij ze de komende tijd kan uitdelen. Wat komt alles goed van pas!
Het was een hele fijne, goede, gezellige week met elkaar. Voor herhaling vatbaar!

Vandaag dus even geen ‘wist-je-datjes’, maar morgen des te meer! :-)

• 20 Oktober 2017 - 21:27

Tamar:

Elke dag keek ik uit naar het verslag, ik ga in een gat vallen ;-) Maar het mooiste is natuurlijk wat jullie daar voor de mensen hebben kunnen betekenen. #trotsopjullie

• 20 Oktober 2017 - 21:47

Hans & Carla:

Lieve mensen,

Wat hebben jullie veel werk verzet deze week, echt supergaaf!
    Het was heel leuk om met jullie mee te leven d.m.v. de geweldige verslagen en foto's.
    Welterusten voor nu en een goede reis morgen!

En voor alle thuisblijvers: morgen zijn ze er weer, ook weer fijn voor jullie!!

• 20 Oktober 2017 - 22:02

Ada:

Ik heb er van genoten om jullie blogs te lezen :) Wat hebben jullie veel kunnen bouwen en wat mooi dat er zoveel kinderen en vrouwen naar de activiteiten zijn gekomen. Zo fijn dat jullie dit allemaal voor hen konden doen. Fijne reis naar huis!

• 21 Oktober 2017 - 10:05

Joke:

Ik heb genoten van het verslag elke dag. Maar wat hebben jullie een hoop werk verricht in deze week. Goed gedaan hoor. Fijne reis naar huis.