Dag 5 - Reisverslag uit Lechinţa, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Lechinţa, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu

Dag 5

18 Oktober 2017 | Roemenië, Lechinţa

Weer een nieuwe dag, alweer op de helft van de week! De mannen gaan alweer vroeg op pad naar de bouwplaats en vandaag gaan Kim en Anne met hen mee. De rest van de vrouwen wordt om half 11 opgehaald om vanochtend een programma met de vrouwen te doen. Dat moet nog volop voorbereid worden, dus daar zijn ze nog wel even mee bezig. Maar in het zonnetje voor het huis is dat geen straf. Voordat we naar de kerk gaan rijden we nog even langs de Lidl om 150 bananen voor de kinderen te kopen.
Aangekomen in Apalina zitten daar al ongeveer 30 vrouwen op ons te wachten. We kijken eerst een stukje film over het verhaal van Kaïn en Abel en gaan daarna knutselen. De vrouwen verzinnen en maken de mooiste creaties en laten die ook trots zien. Tijdens het knutselen delen we limonade en stroopwafels uit.
Na de lunch verspreiden we ons over de klassen van de naschoolse opvang. Hier krijgen de kinderen dagelijks huiswerkbegeleiding omdat ouders hier thuis geen tijd of energie in willen/kunnen steken. We kijken mee met de rekenles en geven alle kinderen een kleurplaat. Ze halen trots hun eigen kleurpotloden en stiften tevoorschijn. Dit soort spullen ‘kopen’ ze van tickets die ze kunnen verdienen als ze bijvoorbeeld dagelijks naar de naschoolse opvang komen of goed gedrag laten zien.
Na ‘schooltijd’ verzamelen alle kinderen (+ kinderen uit de buurt, zo’n 110 in totaal!) zich in de kerkzaal en zingen een paar liedjes. Het filmpje hiervan verschijnt binnenkort vast op Facebook, maar pas op dat je je volume niet te hard zet als je het kijkt..!
Na het zingen gaat een deel van de kinderen naar buiten om te voetballen en andere spelletjes te doen, het andere deel gaat binnen knutselen. Maar met 110 kinderen is dat allebei nogal een uitdaging.. De Roma-kinderen kunnen moeilijk zelf spelletjes spelen, dringen gauw voor of maken ruzie met elkaar. En ook hier helpt de taalbarrière niet echt mee.. Gelukkig hebben we hulp gekregen van een aantal mannen van de bouwplaats!
Ook de camera blijkt een extra ‘spel-onderdeel’ en draait overuren. Na het buitenspelen en knutselen krijgen alle kinderen een banaan (Atilla ziet erop toe dat ze er echt allemaal maar één nemen) en gaan naar huis. In meerdere ploegen worden wij daarna ook naar het guesthouse gebracht door Atilla en kunnen we uitrusten van een volle, vermoeiende dag.

Op de bouwplaats is er weer heel veel werk verzet vandaag. En ook hier zijn stroopwafels uitgedeeld, een groot succes! De binnenmuren staan bijna en de schuur achter het weeshuis is al een heel eind opgeknapt. De ondersteuning op de begane grond is deels verwijderd en op de eerste verdieping geplaatst. De derde lading stenen is vandaag geleverd en moest met de hand verdeeld worden en naar boven gesjouwd. Anne heeft de hele ochtend ijzer gevlochten met haar nieuwe Roemeense vriend om vervolgens te horen dat dat niet goed gedaan was.. Balen!

De tweede lichting mannen gaat vandaag met Atilla mee naar de Roma-wijk. Het gezin waar ze op bezoek zijn bestaat uit 24 mensen, waarvan 12 kinderen en 12 kleinkinderen. Een deel hiervan slaapt in het huis zelf, anderen verspreid over het terrein in ‘modderhutjes’. Ook voor hen is de komende winter een gevaar. Overal ligt afval, het lijkt wel een vuilnisbelt. Eén van de dochters is getrouwd, maar werkt bewust in de prostitutie om het gezin te onderhouden.

Morgen gaan er ook weer een paar vrouwen uit de groep meehelpen verven en bouwen, er is nog genoeg te doen!

Wist je dat..
- .. Laura de toren van Pisa in een Bijbelverhaal heeft gezien?
- .. Simon zijn sokken vandaag verkeerd om aan had?
- .. Mirjam zich heeft opgeworpen als wasvrouwtje van de week?
- .. Marlene vandaag gewapend met schoonmaakdoekjes en een meegebrachte wc-rol naar de wc ging in Apalina?
- .. Koen vandaag na een bezoek aan de Lidl zijn pinpas kwijt is?

Onderaan deze blog vind je een foto-overzicht van de maaltijden van de afgelopen dagen. We hebben niks te klagen!

• 18 Oktober 2017 - 20:44

Hanneke:

Voor de schrijver v/m van de dagelijkse verslagen een compliment: je doet het heel beeldend, we beleven steeds een stukje mee van jullie activiteiten☺. Mooi om te zien dat jullie reis wel degelijk verschil maakt. Hartelijk dank voor jullie inzet!

• 18 Oktober 2017 - 22:43

Alice:

Geweldig om te lezen! Jullie zijn goed bezig!

• 18 Oktober 2017 - 22:54

Hans:

Gaaf om te lezen weer!, succes morgen! kijk weer uit naar dag 6...