Dag 6 - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu

Dag 6

19 Oktober 2017 | Roemenië, Reghin

Wat vliegt de tijd, het is alweer donderdag vandaag. Frank gaat met Mirjam, Edith en Ineke mee naar het kinderwerk in Glodeni. Daar hebben ze ’s ochtends een groep van 15 kleuters om mee te knutselen. Ook Zozo is hierbij, hem hebben we van de week ontmoet bij het kinderwerk in Gornesti. Hij gaat heel leuk met de kinderen om, ze luisteren goed naar hem én hij spreekt goed Engels. Hij is één van de Roma die een universitaire opleiding heeft afgerond.

Marlene gaat met Guido (veldwerker bij CRS en onze chauffeur deze week), zijn vrouw Olga en Atilla naar een Roma-wijk in Glodeni. Atilla heeft daar een 70-jarige weduwe ontmoet die in een heel oud, vervallen huisje woont (zie foto’s). Een andere stichting heeft Guido gevraagd hem te helpen dit huis opnieuw op te bouwen, maar hier is geld (ongeveer €3000) voor nodig. Op dit moment is er ongeveer €1000 opgehaald, dus wil Guido wat foto’s laten maken om zo de situatie duidelijk te maken voor de mensen die het project gaan sponsoren. Het is heel indrukwekkend en triest om door deze wijk te lopen, het liefst zou je alle huizen opknappen.

Later op de middag gaan de vrouwen en Frank terug naar Glodeni om met de kinderen buiten te spelen. Het nieuws dat ze er zijn gaat snel rond, want er staan al snel 60 kinderen op het terrein om mee te spelen. Gelukkig zijn we ondertussen wel wat gewend.. :)

Op de bouwplaats vordert het werk gestaag. Alle binnenmuren staan en de lading stenen die gebracht is, is alweer bijna op. Edwin heeft zich opgeworpen als ‘chef schuur’ en stuurt ons allemaal goed aan. Dus hebben we vandaag veel bouw- en schilderwerk aan de schuur gedaan. Na de lunch moeten we stoppen, want de verf is op. En het duurt ook wel even voordat er nieuwe verf gebracht is. Gelukkig kunnen we ons bij de bouw nuttig maken, en anders is het ook geen straf om éven in het zonnetje te zitten.
Het doel is om morgen de schuur helemaal af te maken, dus gaan er weer wat vrouwen mee naar de bouwplaats voor het vele verfwerk wat nog gedaan moet worden. En misschien komen er morgen ook alweer nieuwe stenen, dus kan er ook nog verder gebouwd worden.

De laatste groep mannen gaat vandaag met Atilla mee de Roma-wijk in. Ze gaan op bezoek bij één van de mannen van de werkplaats. Hij woont samen met zijn gezin van 12 personen in een klein huisje en is de enige van het gezin die werkt. Later begrijpen we van Guido dat ouders na het krijgen van ieder kind 3 jaar niet hoeven werken en dat kinderen een bron van inkomsten zijn door het kleine beetje kinderbijslag wat ze krijgen. Ook bij dit gezin is de armoede schrijnend. Veel afval rond het huis, wat door anderen doorzocht wordt op bruikbare of eetbare spullen en uiteindelijk allemaal verbrand wordt.
Ook gaan de mannen nog langs het huis van Atilla. Onderweg komen ze een man met paard en wagen tegen. Koen en Hans proberen een ritje te maken, maar dat valt niet mee!

Morgen alweer de laatste dag, zaterdag aan het begin van de middag vliegen we weer terug naar Nederland. We genieten nog even; van het werk, van de mensen, het samenzijn en het lekkere weer.

Wist je dat.. ?
- .. er een geheime foto van Simon rond is gegaan die absoluut niet op deze blog mag?
- .. Albert altijd -maar echt altijd- met een glimlach op zijn gezicht rondloopt?
- .. Kim haar stopwoordjes zijn: ‘maar echt’?
- .. Wim op de bouwplaats een serenade heeft gekregen van zijn collega Michael?
- .. Johan op een minion lijkt met zijn blauwe pet en veiligheidsbril?
- .. Albert al 2x is gepromoveerd en vandaag tot timmerman?

• 19 Oktober 2017 - 22:21

Hanneke:

Geliefden, weer een waardevolle dag achter de rug. De foto's laten zo leuk / ongemerkt, zien waar je, ieder voor zich, goed in bent, daar geniet ik van☺. Slaap lekker, nu of wat later.

• 19 Oktober 2017 - 23:22

Henk En Alie :

Grandioos wat jullie daar verrichten.