Dag 3 - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van schiedamnaarroemenie - WaarBenJij.nu

Dag 3

29 April 2019 | Roemenië, Reghin

Maandag29 april 2019,

We begonnen de eerste echte werkdag vandaag om 07:30 met ontbijt. Om 08:00 vertrokken de 2 bussen met iedereen behalve Ineke, Edith en Mirjam zij gingen vandaag aan het werk met de vrouwen. De andere 16 gingen met elkaar naar het familiehuis om daar de eerste stappen van dit jaar te verrichten. Het was prima weer, droog en nog niet te warm of te koud. We gingen net zo snel en in hoog tempo tewerk als hoe we dat 1,5 jaar geleden hadden aangepakt. Er waren 3 Roemenen die ons kwamen helpen. Voor vandaag stond isoleren van het huis, elektriciteit aanleggen en stellingen plaatsen op het programma. Om 10:30 waren we al een behoorlijk stuk op weg en was het tijd voor de koffiepauze (oftewel pauza hoe ze dat in Roemenië zeggen.) In de kerk een paar huizen verderop stond de koffie met een koekje voor ons klaar. Even 15 minuten pauze en daarna weer snel verder. De zon kwam langzaam op en het werd langzaam maar zeker wat warmer. Koen is met de meneer die uiteindelijk in het familiehuis gaat wonen de stellingen gaan ophalen. En de rest van ons werkte hard door.
Het werk verliep soepel we werkten goed samen en het ging in een lekker tempo door. Top teams van deze dag waren toch echt wel: Gert & Gre, Eva, Simon & Janka, Martien & Adrie, Nico & Albert, Johan & Peter, Koen & Kim, Wim, Ewald & Ad. Het spreekt natuurlijk voor zich dat er af en toe gewisseld werd van taak of team! En natuurlijk niet te vergeten Edith, Ineke en Mirjam.

Janka en Simon hadden een mooie ladder gemaakt om de isolatiepakketten van de begaande grond buiten naar boven te krijgen. Een touw om de pakketten en hijsen maar. Om 13:00 kwamen Ineke, Edith en Mirjam onze kant op om met elkaar in de kerk te lunchen. Adel had broodjes voor ons klaar gemaakt. Na het eten weer terug om de rest van de middag weer hard te knallen. Eva, Gre, Peter en Janka gingen samen met Atilla de Roma wijk in om daar een huis te bezoeken. Ze kwamen bij een alleenstaande moeder met 6 kinderen. Deze vrouw is op 14 jarige leeftijd voor het eerst zwanger geworden (wat hier best normaal is) bij haar 6e kind is haar man bij haar weg gegaan.

Bij het familiehuis kwam zelfs de burgemeester langs om te kijken wat er aan de hand was. Hij was blij verast toen hij door had dat er eindelijk weer gewerkt werd aan het huis. Doordat het geld op was konden ze niet verder bouwen dus met onze hulp en het vele geld wat wij hebben opgehaald kunnen wij en de Roemenen als wij weer weg zijn druk aan het werk.

Om 16:30 gingen de bouwers weer naar ons eigen huis om lekker te douchen en op te frissen voor het eten. Ineke, Edith en Mirjam gingen om 16:30 naar het vrouwen en kinderwerk. Zij hebben overdag boodschappen gedaan en voorbeelden van de werkjes gemaakt. Toen ze om 19:00 weer terug waren konden we al lekker gaan eten. Vandaag op het menu spaghetti met rode saus en als toetje een chocoladecroissant. U raad het al na het eten hadden we weer een gezellig avond vol met spelletjes, goede gesprekken of genietend van de gezelligheid en de lol die we met elkaar mee mogen maken.

Dit was dan alweer de 3e blog. Morgen verwachten ze regen laten we hopen dat dat alleen bij verwachten blijft!

• 29 April 2019 - 16:44

Carla :

Wow! Er is hard gewerkt vandaag, top!
    Fijne avond met elkaar en voor straks welterusten!
    Tot het volgende blog!!

• 29 April 2019 - 16:50

Hans:

Gaaf om de foto’s te zien en de updates te lezen, hoop op niet al teveel regen morgen... succes!

• 29 April 2019 - 16:58

Wilma Van Holten:

Positieve berichten en lachende gezichten op de foto's. Het gaat goed! Fijne avond en groetjes Wilma

• 29 April 2019 - 17:02

Jolanda Geleijnse:

Leuk om de verhalen te lezen en jullie zo te volgen. Groetjes

• 29 April 2019 - 17:08

Alice:

Leuk om te lezen. Goed bezig en zelfs bezoek van de burgemeester! Leuk!

• 29 April 2019 - 17:12

Elly De Bruijn:

Heel leuk om te lezen hoe jullie de dag doorbrengen. Succes met alles wat gedaan moet worden. Veel plezier en voldoening toegewenst.

• 29 April 2019 - 18:16

Jacqueline:

Gaaf te lezen wat jullie daar allemaal voor werk verrichten! Fijne avond nog en alvast welterusten! Tot de volgende update!

• 29 April 2019 - 18:57

Renate:

Wauw! Veel gedaan! De sfeer is goed ,te zien op de foto's!
    Succes ook weer voor morgen met of zonder regen!